Interviu Forbes Up

  1. Ai știut dintotdeauna că îți dorești să faci o carieră în design interior? Cum s-a dezvoltat această vocație?

Am stiut ca o sa fac cariera artistica, dar n-am stiut exact in ce domeniu. Intotdeauna mi-a placut arta (la noi acasa peretii mereu au fost acoperiti cu desenele mele) si de aceea primul pas a fost sa merg la o scoala de pictura, iar pe peioada liceului am studiat designul vestimentar. Cand trebuia sa decid ce facultate sa-mi aleg, am zis sa incerc o alta ramura a design-ului si astfel am ajuns sa fac Facultatea de Arhitectura de Interior din Bucuresti.

Am avut un parcurs, zic eu experimental dar in acelasi timp evolutiv si nu cred ca m-am oprit aici, cu siguranta voi mai incerca ceva nou si creativ. Astazi insa fac design interior, iar in timpul liber mai pictez. Imi place ceea ce fac si cel mai mult ma mandresc ca pot sa transform viata altora in ceva mult mai frumos, functional si personalizat.

  1. Numele tău are o rezonanță internațională: care este povestea/legătura ta cu România și cu originile tale?

Sunt pe jumatate romanca, sper! Cu siguranta, daca as face arborele geneologic as descoperi mai multe nationalitati in sangele nostru. Desi numele este polonez, eu m-am nascut si am crescut in R. Moldova. Aici am venit la facultate, iar lucrurile s-au aranjat astfel ca am si ramas. Desi cu timpul am descoperit si cateva rude indepartate care locuiesc in Romania, tot cei mai apropiati mie au ramas in Moldova.

  1. Cât de greu (sau ușor) este să faci design interior în România și care sunt principalele deosebiri față de ceea ce se întâmplă în mediul de design din afară?

In Romania domeniul designului este destul de nou si poate necunoscut unora. Deschiderea oamenilor catre inovatii si experimente este destul de restransa si precauta, posibil din cauza fostului regim comunist, in care oamenii au avut o viziune obtuza. Daca in afara lucrurile evolueaza mult mai rapid, aici mai intai trebuie sa explicam de ce un designer chiar te poate ajuta si ghida atunci cand ti-ai planificat o renovare.

Ma bucura insa lucrul ca in prezent, lucrurile s-au mai schimbat, oamenii calatoresc, observa si se inspira de la alte culturi si popoare. Si cu asta vor sa adapteze ideile, tendinte si tehnologiile din afara. Aceasta a dus la  reeducarea si evolutia in domeniul designului.  Cererea de „minti creative” si designeri a devenit o necesitate, pentru ca fiecare isi dorecte un spatiu unic si personalizat, fie ca este vorba de un spatiu privat sau public. Acest aspect reprezinta un avantaj pentru tanara generatie de designeri.

  1. Cum s-a născut proiectul CREATIV INTERIOR și de ce orientarea sa către Retail-Horeca?

Conceptul studioului Creativ Interior a fost infiintat de sotul meu Octav Roman (designer ca si mine) acum cativa ani, dupa care m-am alaturat si eu. Atat eu, cat si Octav am inceput experienta profesionala ca angajati, insa cu timpul am decis sa facem pasul de a lucra pe cont propriu.

Inca de la inceput ne-am propus sa ne diferentiem de altii prin creare de concepte unice si personalizate, iar domeniul Retail si Horeca este cel mai oportun pentru asta. Astfel am ajuns sa fim vizibili pe piata si sa ne cream un stil si un portofoliu reprezentativ.

Un alt criteriu care ne-a convinsa sa ne axam mai mult pe domeniul spatiilor comerciale a fost vizibilitatea si termenele mult mai rapide de deschidere (desi uneori termenele creaza si tensiune pe perioada conceperii proiectului). Insa nu poti compara cu nimic, sentimentul de mandrie atunci cand locatia respectiva este vizibila si frecventata de mai multi clienti, care aduc feedback si ne recomanda mai departe.

  1. Care a fost primul vostru client și ce a reprezentat proiectul respectiv pentru brandul vostru la momentul respectiv?

Proiectul care ne-a facut sa facem pasul de a ne concentra pe dezvoltarea studioului Creativ Interior si a alege domeniul Horeca a fost Hotelul Boutique Lafayette, un mic hotel din Bucuresti, amenajat intr-un stil contemporanprovence. Am avut o relatie destul de transparenta cu clientul, care ne-a lasat mana libera, astfel am putut sa cream ceva unic si in acelasi timp confortabil pentru viitorii clienti ai hotelului. Si acum avem o relatie prietenoasa cu dezvoltatorul hotelului.

  1. Care este proiectul de care ești cel mai mândră și de ce?

Probabil proiectul La Samuelle este unul din proiectele de care sunt foarte mandra pentru ca am construit un spatiu care sa spuna povestea unei persoane pasionate de ceea ce face, si sa transmita mai departe clientilor care ii trec pragul, si anume proprietarul restaurantului.

Lollypop Mega Mall este un alt proiect care ne defineste stilul, datorita multitudinii de elemente pe care le-am putut personaliza,de la tapetul print gandit special pentru acest proiect, la piese de mobilier sau bar.

  1. Cum simți că a evoluat CREATIV INTERIOR de la lansare și până în prezent, la nivel de anvergură a proiectelor, percepție a publicului și a clienților, dar și ca satisfacție și mulțumire sufletească pentru voi?

In primul rand orice proiect realizat inseamna inca un bonus la experienta. Iar clientii cu care am colaborat ne-au recomandat mai departe, ceea ce ne face sa ne mandrim de munca noastra si sa ne motivam sa facem lucrurile mai bine si mai creativ.

Cu timpul am inceput sa intelegem clientul, care sunt nevoile si dorintele acestuia, cum sa-l ghidam catre succesul viitoarei afaceri (sau poate a celei existente) nu doar din punct de vedere estetic (care este rolul nostru initial), dar si functional. Un lucru important pe care il aplicam la fiecare nou proiect este sa facem un brainstorming ca sa cunoastem piata, concurenta si celelalte mici detalii atat de importante pentru un nou concept.

Mereu ne-au placut provocarile, de aceea suntem deschisi sa experimentam si sa aducem ceva unic si nou in fiecare proiect.

  1. Dacă în general arhitecții și designerii tind să devină fideli unui anumit stil pe care îl declină cu obstinație, proiectele voastre sunt mai degrabă eclectice, în stiluri și abordări surprinzător de diferite. Ce anume crezi că vă individualizează ca studio de design din punct de vedere al semnăturii artistice?

Eclecticul, cum se zice, „ne salveaza din orice situatie”,  asa cum e destul de complicat sa folosesti doar elementele reprezentative unui anumit stil si atunci mixand din ele creezi acest stil atat de des intalnit in amenajarile din zilele noastre.

Chiar daca portofoliul nostru este destul de diversificat, noi am incercam sa ne cream o imagine prin care sa scoatem in evidenta stilul contemporan, pentru care avem un interes mult mai intens. Pana sa gasim stilul „de suflet”, am tot testat diverse stiluri pe diverse proiecte.

Ne propunem sa punem si mai mult accent pe stilul contemporan, poate chiar usor dus spre cel american, care din pacate la noi nu este foarte cunoscut. De aceea acum avem o alta provocare – sa documentam populatia in acest sens si prin asta sa diversificam proiectele de amenajare.

  1. Care este lucrul pe care-l iubești cel mai mult la ceea ce faci?

Satisfactia de a concepe proiecte noi, de a asista la realizarea lor, de a ma bucura de succesul afacerii dupa ce acestea se deschid. Imi place sa revin in locatiile amenajate de noi si sa observ clienti multumiti si bucuria proprietarului care a avut incredere in noi atunci cand a decis sa lucram impreuna.

  1. De ce crezi că designul este important, esențial chiar, la dezvoltarea unei societăți cum este România zilelor noastre?

Romania a avut o perioada care a cam stopat dezvoltarea artistica inainte de ’89. Daca in celelalte tari oamenii erau educati cu ceea ce inseamna esteticul, isi amenajau casele apeland la serviciile unui om specialist, cum ar fi un decorator sau designer, aici din pacate toate aceste informatii lipseau.

De aceea –  ASTAZI este momentul ideal de a schimba mperceptia societatii si de a readuce ceea ce trebuia deja sa existe,viata mai buna si confortul. Rolul nostru, a tinerilor designeri este sa aducem la cunostinta oamenilor ce facem, cu ce ne ocupam si de ce ar avea nevoie de noi.

Un designer nu inseamna (cum cred foarte multi oameni) doar o persoana care „pozitioneaza mobila in casa”, dar este suportul tau pentru ati transforma locuinta intr-un spatiu mult mai confortabil si primitor, luand in calcul toate detaliile estetice, dar si tehnice.

  1. Ce ți-ai dori să se schimbe la mediul din țara noastră, la nivelul consumului de design și a percepției despre acesta?

Cum ziceam, in primul rand clientul sa inteleaga ce facem, pentru ca doar atunci el va apela la serviciile noastre, se va documenta mult mai mult in domeniu, va cumpara obiecte de design, va experimenta cu locuinta sau locatia sa. In concluzie: sa fie mai deschis la inovatii!

  1. Care crezi că e cel mai bun lucru care s-a întâmplat în ultimii 10 ani la nivelul comunității de design din România?

Eu as zice ultimii 5-6 ani. Spre exemplu cand eram la facultate (iar facultatea noastra este destul de tanara, aproxmativ 10 ani), designerii erau mai mult in umbra arhitectilor. Abia se incerca sa se faca separarea dintre ce face fiecare (arhitectul de designer), deci nu prea se concentra pe alte lucruri.

Astazi, ma minunez cat de repede evolueaza lucrurile. Se organizeaza multe evenimente in care tinerii designeri isi pot expune produsele sau proiectele, chiar din facultate. S-au creat multe studiouri specializate pe design. Stirile si noutatile circula cu viteza luminii, datorita internetului. Iar cea mai buna dovada o au nenumaratele locatii deschise care, in cea mai mare parte, sunt amenajate de designeri. Aceasta ma bucura mult si chiar ma provoaca sa generez si mai multe idei pentru noile proiecte la care lucram!

Interviu aparut in revista Forbes Up, vara 2016

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *