cover1

“Interiorul este proiecția naturală a unui suflet și Balzac a avut dreptate când a dat aceeași importanță îmbrăcămintei”

Coco Chanel

   Coco Chanel dă o definiție arhitecturii de interior, raportată și la designul vestimentar, înțeles ca forma de cultură și posibilitate de integrare în societate.

Între moda vestimentară și design-ul spațiului interior există multe asemănări, însă spre deosebire de fashion design,  designul interior presupune o activitate constructivă. La fel ca și designul vestimentar, și arhitectura a luat naștere încă din antichitate, când oamenii nu erau multumiți de adăposturi create pe cale naturală, ceea ce i-a făcut să-și construiască și să-și decoreze locuința după necesități. Omul a descoperit focul, a inventat arcul și săgeata, a învățat să-și facă singur hainele, a început să se ocupe de agricultură etc. Sentimentul de frumusețe, era în primul rând perceput de om, ca frumusețea naturii. Ideea de “frumusețe” a fost cel mai viu reflectată în aceste tipuri de artă. Astfel, atât moda cât și designul au evoluat completându-se reciproc.

Legatura intre moda si designul interior

Deși relația dintre design și modă a fost recunoscută cu mai mult de un secol în urmă, legătura dintre ele a fost rareori explorată de istorici, designeri sau arhitecți.  Moda în arhitectură spațiului interior a fost prima încercare de a investiga în profunzime relația dintre designul  contemporan și modă, prin fixarea ideilor, imaginației, tehnicilor și materialelor folosite. Totuși tendințele care apar în artă apar și în toate celelalte domenii. Artistul este liber să accepte sau să ignore implementarea tendințelor în opera sa, pentru că tot ce înseamnă “la modă” se naște odată cu materializarea ideii.

Astăzi schimbul de idei care are loc între modă și spațiul interior devine tot mai palpitant, creând noi posibilități de dezvoltare pentru ambele direcții.  Designul interior câștigă flexibilitatea formelor, în timp ce moda vestimentară este abordată mai mult structural decât decorativ, ținând cont nu doar de forma dar și de un anumit limbaj expresiv al corpului uman.

Procesul de a transpune ceva din organicitatea și silueta creațiilor vestimentare în formele ce compun clădirea, aduce cu sine o apropiere a spațiului de corpul uman. În unele cazuri, chiar sentimentul de proveniență al acelui spațiu devine absolut; atât ambiantul, cât și haina, trebuie sesizate din exterior și simțite din interior.

De-a lungul practicii sale, arhitectul sau designerul de interior este nevoit în mod continuu să simtă și să controleze spațiul și din postura artistică a unui designer vestimentar. Atât moda cât și arhitectura crează uneori spații și volume pornind de la material sau suprafețe, urmărind însă același scop: adăpostirea corpului uman.

Legatura intre moda si designul interior

Designul de interior a fost subordonat conceptului de brand, cel puțin la începutul consolidării imaginii acestuia, așa cum au făcut renumiții creatori de modă. Succesul și notorietatea internațională, dincolo de caracterul intrinsec al produsului sau de managementul eficient, au  ținut în mare măsură de capacitatea de a crea un univers vizual bine structurat și coerent pe parcursul anilor.

Totul a început destul de modest, de la îmbrăcăminte de casă și textile, prin care designerii își exprimau competența. Mai târziu au apărut designul de accesorii, mobilă, idei pentru interioare. Acum, adepții unui anumit brand de fashion au posibilitatea să-și decoreze și locuința în același stil.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *